Helgen i Paris

paris08Fredag:
Vi sjekket inn på hotellet rundt klokken 21, og jeg er SÅ glad vi ikke hadde booket bord på en restaurant ute. Vi bodde nemlig på et hipt, lite og fresht hotell med en kul bar og superdigg mat (og ikke minst veldig god stemning!). Her snakker vi små porsjoner – men veeeeldig gode. Kan absolutt anbefale restauranten til Grand Pigalle for en middagsdate i Paris, frokosten der er også magisk god!

paris7b

Lørdag:
Vi våknet opp og hadde egentlig ikke lagt noen planer for dagen, annet enn en lunsj. Så formiddagen startet vi på Louvre, der vi trasket rundt i noen timer og hadde det ganske så gøy. Jeg har vært der tidligere, men det er såå stort og såå masse å se. Ble nesten litt overveldende. Jeg vil ikke akkurat kalle verken meg selv eller Emil for super-museum-entusiaster, så vi nådde et punkt der vi så på hverandre og visste at nååå… er det på tide å finne exit-skiltet.

Jeg har et lunsj-tips til dere. Og det er virkelig verdt å bevege seg litt ut av sentrum for å oppleve denne perlen: den franske bistroen Bistro de Paris (3. place du General Leclerc). Det er her de lokale spiser lunsj, og menyene får du kun på fransk – men servitørene og google er til god hjelp. For å si det sånn: BESTE måltidet jeg har hatt i Paris. Det ble både forrett, hovedrett og dessert på oss, før vi rullet ut – i overkant mette og fornøyde.

paris9vShopping next: kjøpesenteret Lafayette har et stort utvalg og er verdt et besøk. Bare vær forberedt på ekstremt mange mennesker på en lørdag. Off, det ble så varmt og slitsomt, og jeg orket ikke tanken på å bevege meg inn i et prøverom.

Hadde jeg ikke vært gravid ville nok situasjonen vært ganske så annerledes 🙂 Men avdelingen med babyklær er en DRØM, og vi kjøpte så masse fint og smått til lille bebis.

paris9vbNå var vi litt slitne både i føtter og i hodet, så vi kjøpte med oss litt brus og snacks til hotellet før vi ladet opp til kvelden. Middagen ble inntatt på Buddha Bar, en gammel favoritt som pleaser asian fusion-hjertet mitt. Det er et bra sted for drinker og stemningen tar seg opp etter kvelden (musikken ble høyere for hvert kvarter), men vi var tilbake på hotellet allerede før midnatt og jeg kan ikke huske sist jeg sovnet så fort.

Søndag:
Avreisedag, allerede? Skulle så gjerne vært enda lenger. Vi pakket koffertene før vi la dem igjen på hotellet og ruslet opp til Moulin Rouge. Neste gang er jeg keen på å booke billetter til showet, har hørt at det er bra.

pairs8c9Resten av dagen bestod av standard turist-i-Paris-aktiviteter: Café De Flore (anbefaler å bestille scrambled eggs!), Champs Elysee og Eiffeltårnet, før vi kastet i oss hver vår løksuppe og hoppet inn i taxien til flyplassen.

paris984Jeg skulle gjerne rukket innom mer av St. Germain, Marais og Montmartre – for ikke å snakke om Versailles- men tiden strakk ikke til..

Jeg kan uansett anbefale Paris i januar – jeg trodde det skulle være kaldt og guffent, men det var plussgrader og god stemning. Føltes litt ut som en kald september-dag i Norge, det er jo ikke så verst. ❤️

paridbb

Comments

1. Vibekr says

Anbefaler Moulin Rouge! Men det er mye nakne pupper, så mye at man blir overrasket av det ene nummeret hvor det ikke er nakne pupper involvert. Kan hende de endrer showet for hvert år, men tviler. I tillegg må dere møte opp tidlig. Vi stilte oss i kø 90min før det startet og vi var langt fra de som stod først. Har vært i Patis flere ganger selv, men tusen takk for enda flere tips. Jeg lengter tilbake!

• Emma says

Moulin Rouge endrer showet regelmessig og dere var nok bare uheldige med ventetiden. Var der sist gang i Oktober, ventet i kun 5 minutter med å komme inn, men så fikk de tekniske problemer. Ikke noe problem for oss, siden vi fikk gratis champagne i ventetiden, men kjedelig for de som skulle på showet etter oss, siden det dessverre begynte 45 minutter senere enn planlagt. Kanskje noe av det samme som skjedde for dere?

Annette, jeg må si dere imponerer med lunsj på Bistro de Paris, det er ikke engang i Paris! Og ja, neste gang kom dere litt vekk fra turiststedene og opplev det ekte Paris – spør gjerne om tips.

Lykke til med det forestående, det blir en fantastisk opplevelse og dere blir fantastiske foreldre! Ikke stress for mye med huset, du trenger den søvnen du kan få før den lille kommer 🙂

Stor klem fra ei som bor i Paris på det 9. året

• Annette Haga says

Takk for fin kommentar! Jaa neste gang må vi nok gjøre litt mer andre ting enn det mest standard også 😀